CAMILLE LÉVÊQUE
ABOUT / A PROPOS
CV


    WORKS / TRAVAUX

  1. TSAVT TANEM

  2. SUMMIT MEETING

  3. WE ARE OUR MOUNTAINS

  4. UNIVERSAL TRUTH

  5. FAMILIAR GESTURES

     

    IN SEARCH OF THE FATHER

  1. CHAPTER I_DADS

  2. CHAPTER II_THE FATHER FIGURE

  3. CHAPTER III_DADDY ISSUES

  4. CHAPTER IV_THE LAST LEVEQUE

  5. BOOK DUMMY ︎


Visual artist working on identity, memory and family mythology
© 2024 Camille Lévêque. All rights reserved.


LIVE WILD

5. 

FAMILIAR GESTURES                        _2016


[Version Française en bas de page]


Gathering close-up of images found over the years and in various locations, this work highlights the universal aspect of family memory. Families from different countries, social classes, religions are brought together in this visual puzzle.
Going trough thousands of family photos, almost all initially printed in standard 10x15cm format, I started to spot and isolate gestures that seemed to be recurring.
These hundreds of selected close up are nothing else than a wide collection of affection’s display. A sort of visual encyclopedia of PDA if you will. 

Now put into light, these little details almost unnoticeable at first, are revealed as expression of love, tenderness and comfort. The discreet body language of people surrounded by their loved ones. Looking at colors, shapes and textures, these close up scanned in high resolution reveal another aspect of the picture, its condition. Sometimes scratched, ripped or faded by the light, the images carry the history of time, though illustrating a timeless story. 

The image start to resemble a painting from which the paint starts to chip, illustrating the possible fading of the memory, on an individual or collective level. Obsessed with the idea of a documentation of memory and the visualization of the trace of time, this project aligns with the rest of my practice, which by the systematical use of photographic archive, also questions authorship.










Rassemblant des gros plans d’images collectées au fil des ans et à divers endroits, ce projet met en lumière l’aspect universel de la mémoire familiale. Des familles issues de différents pays, classes sociales, générations, se retrouvent dans cette collection d’images. Parcourant plusieurs milliers de photographies, presque toute de dimension standard 10x15 cm, j’ai commencé à repérer et isoler des gestuelles récurrentes. Avec plus de trois cent gros plans réalisés, ce projet est un étalage à grande échelle de démonstration d’affection. 

Mis en lumière, ces petits détails presque imperceptible de prime abord sont révélés comme des expressions visibles d’amour, tendresse, et intimité. Le language corporel de personnes entourées de leurs êtres chers. 


M’attardant sur les couleurs, formes et textures, je révèle un autre aspect de l’image, scannée en haute résolution: sa condition. Parfois rayées, fendues ou affadies par la lumière, ces images portent la trace du temps, tout en livrant une histoire intemporelle. L’image ressemble peu à peu à un tableau, duquel la peinture commence à s’écailler illustrant l’effacement possible de la mémoire, à une échelle individuelle ou collective. 


Hors de leur contextes, ces moments figés dans le temps sont transcendés au lieu d’être oubliés. Ils ne font plus partie d’un contexte plus large, ils sont devenus l’image elle-même. Ces vestiges visuels, éléments négligés, sous-estimés de l’image sont désormais mis en avant et arborent un nouveau rôle.


Dans la continuité de mes recherches sur une documentation de la mémoire et la visualisation de la trace du temps,
ce projet s’aligne avec le reste de ma pratique, qui par l’usage systématique de photographie d’archive, questionne aussi le droit d’auteur. 



Mark