CAMILLE LÉVÊQUE
ABOUT / A PROPOS
CV


    WORKS / TRAVAUX

  1. TSAVT TANEM

  2. SUMMIT MEETING

  3. WE ARE OUR MOUNTAINS

  4. UNIVERSAL TRUTH

  5. FAMILIAR GESTURES

     

    IN SEARCH OF THE FATHER

  1. CHAPTER I_DADS

  2. CHAPTER II_THE FATHER FIGURE

  3. CHAPTER III_DADDY ISSUES

  4. CHAPTER IV_THE LAST LEVEQUE

  5. BOOK DUMMY ︎


Visual artist working on identity, memory and family mythology
© 2024 Camille Lévêque. All rights reserved.


LIVE WILD

2.

SUMMIT MEETING                    _2015/2020


[Version Française en bas de page]

Exhibition views_Duo show
Camille Lévêque & Lucie Khahoutian

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Orchestrating a conversation between two voices, Camille Lévêque and Lucie Khahoutian narrate, exchange and dismantle their relationship to Armenia and memory.
The former, French of Armenian descent, the latter, Armenian immigrant in France, they confront their stories and the way time distorts their memories, transforming their experience into romanticized tales.

In the shape of a diptych, this conversation highlights the melancholic nature of the relationship between a community and its heritage, mirroring a sometimes chaotic communication between Armenians and the diaspora. Akin to a conversation between oriental and occidental Armenian, we’re looking at a dialogue deliberately leaving room for inaccuracy, rewriting, and a subjective interpretation of collective notions.

Balancing somewhere in-between identity investigation and desire to widen the vocabulary of heritage, the exchange confronts archive, collage, photography, and video, made by both artists over the past few years, and engages in back and forth motions between the past, present, and future, but also between reality and fiction.

From the content to the form, the story told here follows the track of time, its impact on memory, and on truth.
By rummaging through the story, inconsistency appears, accuracy weakens: this isn’t, in fact, a discussion but a monologue.

Camille Lévêque is the sole master of the operation here, allowing her alias Lucie Khahoutian - her grandmother in real life - a voice more light-hearted than her own.

Working on an investigative and inquisitive approach, Lévêque uses family archive and new technology to find answers to unresolved issues, while Khahoutian answers with a more joyful, kitsch-like imagery, filled with playful references to her cultural heritage.

At first resembling conflict - as it might happen when different generations interact - the visuals eventually resonate and answer each other by their fundamental meaning an urge to get rid of an overdue burden: the suffering of a community whose genocide (1915) is yet to be recognized by the Turkish government.

This internal dialogue, staged and developed as an imaginary conversation among several generations of the same family, illustrates the construction of a multi-layered identity, and the desire for a new semantic field to recount Armenity.






















Chapelle des Pénitents Blancs, Vence,  (September - October 2019)








Center For Armenian Heritage, Valence  (June - August 2019)






Patara Gallery, Tbilisi, Georgia, (December 2019-February 2020)


Vues d’exposition_Duo show
Camille Lévêque & Lucie Khahoutian

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Orchestrant une discussion à deux voix, Camille Lévêque et Lucie Khahoutian racontent, échangent et déconstruisent leur rapport à l'Arménie et à la mémoire. La première, française d'origine arménienne, la seconde, arménienne exilée en France, confrontent leur histoire et la manière dont le temps déforme leurs souvenirs, transformant leur expérience en récits romancés.

Sous la forme d'un diptyque complémentaire, cette conversation met en lumière la relation mélancolique d'une communauté avec son héritage et la communication parfois difficile entre les Arméniens et leur diaspora. A l'instar d'une conversation entre l'Arménien oriental et occidental, nous sommes ici face à un dialogue laissant - délibérément - place à l'imprécision, à la réécriture et à l'interprétation subjective de notions collectives.

Entre recherche identitaire et désir d'élargir le champ lexical pour raconter l'histoire de leur patrimoine, l'échange confronte archives, collages, photographies et vidéos, réalisés par les deux artistes au cours des dernières années, et engage un va-et-vient récurrent entre passé, présent et futur, mais aussi, entre réalité et fiction.

Du contenu à la forme, l'histoire racontée ici suit la trace du temps, son impact sur la mémoire, et par conséquent, sur la vérité.
En fouillant le récit, des incohérences apparaissent, l’exactitude se fragilise, nous n'assistons pas à une discussion mais à un monologue.

Camille Lévêque est en fait le seul maître de l'opération, attribuant à son alias Lucie Khahoutian - en réalité sa grand-mère - une voix plus légère que la sienne.

Travaillant sur une approche plus investigatrice et inquisitrice, Lévêque utilise principalement les archives familiales et les nouvelles technologies pour trouver des réponses à des questions non résolues, tandis que Khahoutian répond avec une imagerie plus joyeuse, presque kitsch, remplie de références à son héritage culturel et un ton ludique dans son approche. D'abord presque contradictoires - comme des personnes de générations différentes - les différents visuels résonnent et se répondent, si ce n'est dans le style, par leur signification et leur besoin mutuel de révéler un fardeau collectif : la souffrance d'une communauté dont le génocide (en 1915) n'est toujours pas reconnu par le gouvernement Turc.

Ce dialogue interne, mis en scène et développé comme une conversation imaginaire entre plusieurs générations d'une même famille, illustre alors pleinement la construction d'une identité en strates, et le désir d'un nouveau champ lexical pour raconter l’Arménité.


Mark